неділя, 20 березня 2022 р.

І. Я. Франко «Сікстинська мадонна». Краса материнства й вічної жіночості.

 


Мета. Ознайомити  учнів із змістом сонета, поглибити вивчене про сонет;

          розвивати  навички виразного читання; виховувати загальнолюдські ціннос-

          ті:красу материнства й вічної  жіночості.

Тип уроку.  Урок засвоєння нових знань.

Обладнання. Репродукція картини «Сікстинська мадонна» Рафаеля,портрет

                           письменника,схема аналізу ліричного твору,слайди, пісні  про

                          матір, мультимедійна презентація.

 

Слайд №1

Епіграф уроку. «Більш, ніж меч , і огонь, і стріла, і краса. Небезпечне оружжя- жіноча краса. Ані мудрість, наука, ні старші літа не дають проти неї міцного щита»,- писав І. Франко.

Слайд №2  

                                    Х ІД УРОКУ

І.Організаційна частина. 

Мультимедійна презентація квіткового поля.

Слайд №3

З'ясування емоційної готовності  учнів до уроку. Висловити побажання  чи комплімент один одному.

Побажання вчителя учням.

Деколи хочеться серцю квіткою бути пахучою, деколи  хочеться в небі зіркою стати горючою.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.                                                                                                                                               

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Познайомившись з епіграфом уроку,учням пропонується « Дерево рішень»

 

Слайд №4

У чому полягає  загальнолюдськість  проблематики сонету І. Франка ?

Пояснити значення слова мадонна. Мадонна за тлумачним словником  означає у католиків -  Богородиця. Про жінку ,так говорять, яка є предметом кохання,поклоніння кого – небудь.

Вступне слово вчителя.

   Є у світі одне слово, перед яким усі народи низько схиляють голови. Це слово –мама. Кожна людина і кожний народ мають свої святині. До цих святощів зараховуємо й пошану  до матері. Вона дала нам  життя,виростила й виховала. Коротке це слово –мама, але які надлюдські  глибини скарбів містить воно в собі. Ціле її життя з серця б'є великим невичерпним джерелом   безкорислива любов до своїх дітей. Ціле її життя – це терпіння, безмежна  самопожертва, пробачення провини                Мама… Це перше слово, яке з радістю та усмішкою вимовляє дитина. Мама - це те слово,яке найчастіше повторює людина у хвилини страждання й горя. Поняття про щастя, добро і ласку нерозривно пов'язані у нас із образом найдорожчої людини - Матері.

Слайд №5

 У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,                                                                                                   Як тая мати молодая                                                                                                          З своїм дитяточком малим.                                                                                                   

     І це ,дійсно ,так. Немає  нічого сильнішого над материнську любов .А діти - це найдорожче, найпрекрасніше, що є у батьків, це майбутнє кожної нації й людства взагалі. Безмежна материнська ласка й турбота. Матері щоденно й щохвилинно турбуються про діток, дбають, щоб виросли вони здоровими, щасливими, добрими й розумними, щоб уміли переборювати труднощі, які трапляються на їхньому життєвому шляху. Недаремно на іконах Богородиця, Мадонна найчастіше зображуються з дитям на руках. З дитинства ми носимо в душі найдорожчий образ – образ неньки і її безмежну любов. Образ,що споконвіку зоріє над людством і оберігає світ. Допоки мати буде піклуватися про своє дитя, доти будуть сущі земля і небо. Найсвятіша любов - "материнська".Вона не підвладна часові, ніколи не старіє.

     Це засвідчила "Пісня про рушник" Андрія Малишка, яка давно вже сприймається як гімн матері.

ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ А. МАЛИШКА « ПІСНЯ ПРО МАТІР».

 "Колискова"  

З колискової пісні починається світ людини до добротворення й наснаги…У пісні над колискою дитини мати виражає свої почуття. Колискова – це пісня матері над колискою немовляти. У ній звучать найглибші і найтепліші почуття, безмежна материнська любов. В усі віки, в усіх народів були колискові пісні, бо завжди і скрізь є діти й матері, а найсильнішим людським почуттям є любов матері до дитини.

Слайд №6

Колискова пісня,колискова –

То найперша материнська мова.

Пахне вона м'ятою і цвітом,

Чебрецем і суничним літом.

Пахне молоком і споришами…

Скільки в ній тривожності людської,

І надій і сивини гіркої!...

Колискова пісня, колискова –

То щаслива материнська мова.

                      М.Сингаївський.

Колискова – вірш, пісня народного чи літературного походження, призначена для присипляння дитини  та її виховання.

Колискова,як жодна інша пісня, передає багатющий світ своїх материнських почуттів,безмежну любов до своєї дитини.

-Пригадайте прислів'я і вислови видатних людей про матір.

1. У кого є ненька , у того й головонька гладенька.

2. Нема  того  краму, щоб купити маму.

3. Шануй батька й неньку, то буде скрізь гладенько.

4. Тільки у світі правди,що рідная мати.

5. Які мама й татко,таке й дитятко.

6. Нема цвіту кращого від маківочки, нема роду милішого від матіночки.

7. Там земля мила, де мати народила.

8. У дитини заболить пальчик, а в матері – серце.

9. На сонці тепло,а біля матері добре.

 З 1917р. Україна відзначає День матері.

Ініціатива цього свята належить американці Анні Джервіс, яка дуже рано залишилась сиротою. Вона запропонувала людям усієї планети щороку в один день віддавати  шану рідній матері, Матері Землі,Матері Божій.Уперше таке свято відзначалось 1910р. в американському місті Філадельфії. А вже з 1914р за рішенням Конгресу, День Матері став державним святом у США.Народи Європи почали святкувати День Матері відразу після Першої Світової війни у другу неділю травня.Першою в Україні про це свято сказала своє слово 1929р. вчителька і журналіст із села Тянче Долинського повіту Станіславської області (Нині Івано– Франківська)Ольга Дучиминська".Кожна любов цвіте й відцвітає,а любов матері – вічна ,"- писала вона в одній зі своїх статей.                                                     

       У Мадонні поет вбачає богиню, "райську рожу",і, хоч не знайшов для себе богів на небесах,цій – поклониться, як богині. Краса Мадонни не казкова, а земна– щира, добра,ніжна. А справжнє мистецтво, яким є картина "Сікстинська Мадонна"-вічне.

Своє захоплення жінкою - матір'ю,безмежним полотном Рафаеля Франко висловив у формі сонета.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Вступне слово вчителя.

1.     Визначне місце  в збірці "З вершин і низин" займають цикли віршів "Вольні сонети" і "Тюремні сонети."

2.     Т.л. поняття про сонет.

Правильно відповідати на запитання (перші літери відповіді є назвою жанру).

Слайд №7

2.Літературна вікторина

·        Поєднання наголошеного складу з одним або двома ненаголошеними,яке повторюється в кожному вірші.(Стопа)

·        Слова, що мають однакову звукову форму ,але різне значення.(Омоніми)

·        Новоутворені слова та вислови мови.(Неологізми)

·        Художнє значення,за  допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об'єкта.(Епітет)

·        Предмет зображення, люди,відносини,коло подій, яке осмислюється у творі,та, про що оповідає автор.(Тема)

Слайди №8,9

3.Сонет

Сонет (відіт. sonetto – звучати) – ліричний вірш, який складається  з (14) рядків п'ятистопного або шестистопного ямба:два чотиривірші (катрени) з перехресним римуванням і два тривірші (терцети). У сонеті має бути п'ять рим із різними видами римування.

Терцет(від лат.tertius – третій) – трирядкова строфа з суміжним римуванням.

Катрен(куплет) – чотиривірш з  парним  перехресним(абаб) чи кільцевим (абба) римуванням.

Ямб – двоскладова стопа з наголосом на першому складі.

Слайд №10

4.Повідомлення про сонети.

1.Український сонет з'явився в середині 19 століття. Вагомий внесок у його розвиток зробили І. франко, Леся Українка, М. Рильський, М.Драй- Хмара, М.  Зеров, Л. Костенко, Д .Павличко.

2.Розповідь про сонети В. Шекспіра.

3.Розповідь про сонети в іноземній мові.

4.Інформація учня про Рафаеля Санті. Слайд №11.

    В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують як зорі, і вже ніколи не згасають, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве й прекрасне світло. Такою яскравою зіркою в історії світової культури стала епоха Відродження.

Рафаель Санті (1483—1520) народився в невеликому містечку Урбіно, розташованому на східному схилі Апеннін, де гірські відроги поривчастими уступами спускаються в долину, прилеглу до Адріатичного моря. Містечко мало чим відрізняється від інших італійських містечок, розташованих уздовж усього Апеннінського хребта. Ті ж замки і палаци, вузькі триповерхові будинки з почорнілими черепичними покрівлями, високими трубами і маленькими віконцями.      Мистецтво Рафаеля  — втілення ясної співмірності, строгої урівноваженості, чистоти стилю. Як справжній майстер Відродження, Рафаель був різнобічним митцем: архітектором, монументалістом, майстром портрета, декоратором. Але найбільше він уславився як творець дивних «Мадонн».Рафаель, як істинний син Відродження, був якщо і не таким універсальним, як Леонардо, але все ж надзвичайно різностороннім художником: і архі­тектором, і монументалістом, і майстром портрета, і майстром декору. Але донині його знають більше за все як творця чудових «Мадонн». Споглядаю­чи їх, кожного разу ніби наново відкриваєш для себе Рафаеля.                                                                         Нам добре відомі перша і остання картини цього циклу - маленька «Мадонна Конестабіле» в Ермі­тажі і «Сікстинська мадонна» з Дрезденської галереї. «Мадонну Конестабіле» Рафаель написав в юності, і це дійсно юний твір ­і рідкісною чистотою, цнотливі­стю настрою, за старанністю роботи, але його ніяк не можна назвати незрілим.                                                                                                         

У його мадонн завжди глад­ке волосся, чистий овал обличчя, чистий незайманий лоб, спадаю­че покривало охоплює фігуру єдиним  зверху донизу єдиним плавним контуром. Так і в «Мадонні Коне­стабіле». Вставлене в широку позолочену раму, пишно оздоб­ену рельєфними арабесками, маленьке тондо Рафаеля на цьому фоні не тільки не губиться, а виступає у всьому своєму благородстві, як ніжний трохи опуклий пал на дорогоцінному персні. Молода мати та її дитя безмірно зворушливі, але дуже про­стодушні. У них ще немає тієї глибини, яка підкоряє в «Сікстинській мадонні», створеної художником через 15 років.Такою ми її беззаперечно приймаємо – з її колінопреклоненими Сикстом і витонченою святою Варварою, з товстенькими задумливими ангелочками знизу і прозо­рими херувимськими образами навколо богоматері. Здається, іншою ця картина і не може і не повинна бути: тут є якась непохитність досконалості, незважаючи на деяку дивність поєднання всіх '11 компонентів, або якраз за­вдяки цьому дивацтву. Але більш за все - завдяки вражаючій натхненності матері і дитини. В обличчі і погляді немовляти є щось недитяче - прозор­ливе і глибоке, а в обличчі і погляді матері - дитяча чистота. Якби Рафаель ніколи нічого не написав, крім цієї покірливої, босої, круглолицьої жінки, цієї небесної мандрівниці, закутаної в простий плащ і незвичайної дитини, яку вона  тримає на руках, він і тоді був би видатним художником. Реалістичні та світські засади  нового мистецтва найповніше представлені у роботах  титанів Відродження, творча особистість котрих є унікальною, геніальною,  багатогранною. Їхні твори вражають і хвилюють глядачів  силою зображення, виразністю характерів та почуттів майже п'ять століть. Це – Леонардо да Вінчі, Мікеланджело,Рафаель. Живописці італійського Відродження чудово володіли законами перспективи,на своїх полотнах відтворювали анатомію людини, передавали рух людини у просторі.

 

Слайд12

 

Показ Мадонни у мистецтві.

Під час демонстраціі слайдів звучить мелодія Roberto Loretti «Ave Maria»

Слайди 13-22

На екрані  демонструється репродукція  «Сікстинська Мадонна » Рафаеля»

 

Слайди №23,24

Она идет, хвале  внимая,

Благим покрытая  смиреньем

Как бы  небесное   виденье

Собою  на земле  являя.

     Цей твір – символ материнства у живописі. Найулюбленіша тема Рафаеля – материнська любов, яка передана у його малюнках.

           5. Робота з текстом сонета.

5.1.Виразне читання сонета  І. Франка « Сікстинська мадонна».(аудіозапис).

           5.2.  Літературознавчий аналіз сонета (Робота в парах).

І ряд – жанрові особливості твору; мотив, своєрідність його розгортання.

ІІ ряд – образ ліричного героя; композиційна структура;

             ІІІ ряд – художні засоби, мова твору, ритм, рима, спосіб римування, стро-

                           фа

План аналізу ліричного твору

1.Місце твору в літературному доробку автора;

2.Жанр ;

3.Мотив(провідне переживання, почуття, настрій, яке відбилося в поетичному творі, образи через які він розкривається)

4.Композиція твору:

-основні частини поетичного твору(за настроєм, думкою, переживаннями).

5.Показати їх зв”язок, змінюються чи ні в межах твору.

6.Образ ліричного героя:

а)тотожність з образом автора;

б)лірична ситуація(конфлікт героя із собою, внутрішня свобода героя тощо);

в)художні образи, через які він розкривається в даній поезії.

6)Художні засоби:

а)лексика (активність, загальновживана лексика, синоніми, антоніми, архаїзми, неологізми);

б)тропи, їх художні фунції (епітет,порівняння,алегорія,гіпербола,літота,метафора, уособлення);

в)поетичний синтаксис(риторичні питання, звернення, вигуки, їх художні функції, повтори, антитези);

г)поетична фонетика(використання звуконаслідувань, звукопису(алітерація, асонанс, анафора)).

7.Система вирішування(силабо-тонічна, тонічна, силабічна, метрична).

8.Розмір(двоскладовий, трискладовий).

     9.Спосіб римування.-  

           5.3.Епіграф «Хто смів сказать, що не богиня ти».

          5.4.Опис картини Франком.

     На картині поєднано божественне й земне начала, лик Богородиці з образом босоногої жінки. Ставна і вродлива жінка тримає  своє дитя. Внутрішній рух цього жіночого образу підкреслюється тривожними тінями складок одягу, клубоченням хмар під ногами Мадонни, її задумливим поглядом, здатністю вмить спуститися на землю і водночас залишитися недоступною.

  Як показана нетлінна, неземна краса Мадонни?.

« Хто  смів сказать, що не богиня ти?».

  Яким перед нами  постає ліричний герой?.

Складним є образ ліричного героя , що поєднує звучання голосів поета, який відмежовується від кола  « безбожників» риторичною фігурою

« Де той безбожник, що без  серця дрожі

В твоє лице небесне глянуть може.

Наткнутий блиском твої красоти?»та ліричного «я» ,що відбиває внутрішній світ героя, його свідомість.

Захоплення, любов, а водночас і сумнів, здивування:

« Ти»- «Мадонна», «богиня», «райська рожа», « краса».Смислову наповненість і багатозначність образу героя передають лексеми: «боги», « духи», «висота», «небо», «небеса», «лице небесне», «мати»,

«Мадонна».

Охарактеризувати відношення героя  до Мадонни.

До мадонни ліричний герой звертається довірливо,ствердно вигукуючи «Так , ти богиня!

Мати, райська роже…

не сумніваючись у божественності Мадонни.

Душа героя розкривається ,висвітлюється,але зізнається у своїх ваганнях,невір'ї, навіть запереченні потойбічного життя ,існуванні фантастичних істот, духів.

«Я, що в небесах не міг найти богів…»

« О бозі, духах мож ся  сумнівати

І небо й пекло казкою вважати…»

Як утверджується краса й духовність мадонни?

VІ.Застосування  знань , умінь та навичок.

Два, три, чотири, разом.

Слайд№26

1.Продовжте синонімічний ряд.

Матуся - ненька, ясна зіронька, вічна зоря, сива ластівка, мамо, матінко моя рідна,моя голубко, матінко моя сива.

2.Дібрати  епітети, якими можна  означити словосполучення  «материнська любов»

Велика – безмежна – невгасима ніжна – тепла вірна незрадлива - свята.

3.За тлумачним словником пояснити значення материнство, жіночність.

Слайд№27.

 

Материнство – стан жінки – матері під час вагітності, пологів, годування дитини.

Почуття жінки – матері до дитини, бажання стати матір'ю.

Жіночність – сукупність рис, ознак, якостей, властивих, характерних для жінок на відміну від чоловіків.

Світобачення учнями образу матері.

Франка приваблює загальнолюдський смисл образу матері, яка в самовідданій любові до сина і самопожертві підноситься до Мадонни: "Так, ти богиня! Мати, райська роже, О глянь на мене з своєї висоти! Бач, я, цю в небесах не міг знайти Богів, що перед тобою клонюсь тоже."

Робота в групах. Кожна група представляє своє бачення загальнолюдських цінностей.

         Учитель. Образ жінки в сонеті багатогранний, він асоціюється з архетипом   матері – символом космічного і земного життя, берегинею родючості, смерті і воскресіння. Через символ вічного оновлення її образ виростає до образу матері – діви, чистої і непорочної краси.

 Водночас сонет відбиває феміністичні погляди Франка, лаконічно висловлені автором Фауста "Вічно жіноче підносить нас вгору".

Висновок

Яким перед вами постає образ матері ?

З першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері у своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею, прикладом і вихованням утверджують в нас кращі риси людяності й добра. Закривають грудьми, навіть ціною власного існування від усього лихого. Та не можуть матері захистити людей од війни, коли вона палить рідну землю, одривають від серця юних синів і посилають захищати Вітчизну.

Матері. Усе життя дивляться вони нам услід, вирядивши в люди. Такі стоять на початку всіх наших доріг, навіть коли їх не стає. Стоять і дивляться. І бажають нам добра і щастя. Сподіваються від своїх дітей найвищих духовних злетів, бо й в останню хвилину думають про те, щоб їхні діти жили гідно серед людей і творили добро на своїй землі.

Ставлення до жінки визначає культуру не лише чоловіків, а й цілої нації.

Її статус у суспільстві і в родині відображає рівень нашої духовності. Адже жінка – це джерело життя, джерело найголовнішої любові. Існує безліч легенд життєвих історій, які переконують: материнська любов – особлива, жертовна, свята.

Для кожного з нас жінка, яка дала життя, втілює все найкраще й найдорожче, що є у світі, - доброту й самовідданість, лагідність і домашнє тепло. Уклоняючись Матері, ми вклоняємось Берегині нашого українського роду, життєдайній Землі і самій Матері Божій. Мати допомагає дитині зрозуміти складний багатобарвний світ, навчає життєвої мудрості, благословляє на добрі справи. І немає праці відповідальнішої, ніж материнська.

 VІІ. Підсумки уроку.

1.Літературний диктант.

1. Як називається цикл збірки «З вершин і низин», головною ідеєю якого є протест проти колоніального поневолення України двома імперіями Австро-Угорською і Російською, заклик до створення суверенної держави?                                                                                                                    2. Що таке пафос твору?                                                                                                                                3. Який заклик визначив пафос громадянської лірики поета?                                                                         4. Яка лірика називається громадянською?                                                                                                    5. Що таке сонет?                                                                                                                                                    6. У чому полягало новаторство Франкових сонетів?                                                                                7. Як називаються цикли сонетів, що ввійшли до збірки «З вершин і низин»?                                        8. Хто є автором картини «Сікстинська Мадонна», що надихнула І.Франка на створення однойменного сонета ?                                                                                                                                     9. Які начала поєднано в образі Мадонни?                                                                                                10. Через який образ розкривається земна іпостась Мадонни?                                                                        11. Що втілює жінка-Мадонна в сонеті І.Франка?                                                                                           12. Перед ким схиляє голову в любові й пошані ліричний герой?

Відповіді.

 1. «Україна».

2. Почуття, пристрасть, натхнення, піднесеність. Емоційно-оцінне ставлення письменника до змальованої дійсності; емоційна тональність твору.

3. Заклик до завзятої боротьби «за волю, щастя і честь України».

4. Поетичні твори, присвячені актуальним проблемам суспільного життя.

5. Ліричний вірш, який складається з 14-ти рядків 5 або 6-тистопного ямба (2 катрени + 2 терцини (італійський); 3 катрени +1 дистих (англійський, шекспірівський)).

6. Наповнив класичну форму новим змістом.

7. «Вольні сонети» і «Тюремні сонети».

8. Рафаель.

9. Божественне й земне.

10. Через образ матері, смертної жінки; босоніж.

11. Красу мистецтва, творче натхнення, музу.

12. Перед красою жінки й Богоматері.

      2.Оцінювання.

VІІІ. Рефлексія.

      Продовжте речення:

       На уроці я дізнався…

      Я не знав, а тепер знаю...
        Мене зацікавило…                                                                                                    

         Я зрозумів...

ІХ. Домашнє завдання.

Напишіть твір-мініатюру «Чи є мадонни в нашому житті»;                                    Зробіть ідейно-художній аналіз сонета «Сікстинська мадонна».

Немає коментарів:

Дописати коментар