Мета. Ознайомити учнів із змістом сонета, поглибити вивчене
про сонет;
розвивати навички виразного читання; виховувати
загальнолюдські ціннос-
ті:красу материнства й вічної жіночості.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання.
Репродукція картини «Сікстинська мадонна» Рафаеля,портрет
письменника,схема аналізу ліричного
твору,слайди, пісні про
матір, мультимедійна презентація.
Слайд №1
Епіграф уроку.
«Більш, ніж меч , і огонь, і стріла, і краса. Небезпечне оружжя- жіноча краса.
Ані мудрість, наука, ні старші літа не дають проти неї міцного щита»,- писав І.
Франко.
Слайд №2
Х ІД УРОКУ
І.Організаційна частина.
Мультимедійна презентація квіткового поля.
Слайд №3
З'ясування
емоційної готовності учнів до уроку. Висловити
побажання чи комплімент один одному.
Побажання вчителя учням.
Деколи
хочеться серцю квіткою бути пахучою, деколи
хочеться в небі зіркою стати горючою.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Познайомившись
з епіграфом уроку,учням пропонується «
Дерево рішень»
Слайд №4
У
чому полягає загальнолюдськість проблематики сонету І. Франка ?
Пояснити
значення слова мадонна. Мадонна за тлумачним словником означає у католиків - Богородиця. Про жінку ,так говорять, яка є
предметом кохання,поклоніння кого – небудь.
Вступне слово вчителя.
Є у світі одне слово, перед яким усі народи
низько схиляють голови. Це слово –мама. Кожна людина і кожний народ мають свої
святині. До цих святощів зараховуємо й пошану
до матері. Вона дала нам
життя,виростила й виховала. Коротке це слово –мама, але які
надлюдські глибини скарбів містить воно
в собі. Ціле її життя з серця б'є великим невичерпним джерелом безкорислива любов до своїх дітей. Ціле її
життя – це терпіння, безмежна
самопожертва, пробачення провини Мама… Це перше слово, яке з
радістю та усмішкою вимовляє дитина. Мама - це те слово,яке найчастіше повторює
людина у хвилини страждання й горя. Поняття про щастя, добро і ласку нерозривно
пов'язані у нас із образом найдорожчої людини - Матері.
Слайд №5
У
нашім раї на землі
Нічого
кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
І це ,дійсно ,так. Немає нічого сильнішого над материнську любов .А
діти - це найдорожче, найпрекрасніше, що є у батьків, це майбутнє кожної нації
й людства взагалі. Безмежна материнська ласка й турбота. Матері щоденно й
щохвилинно турбуються про діток, дбають, щоб виросли вони здоровими, щасливими,
добрими й розумними, щоб уміли переборювати труднощі, які трапляються на
їхньому життєвому шляху. Недаремно на іконах Богородиця, Мадонна найчастіше
зображуються з дитям на руках. З дитинства ми носимо в душі найдорожчий образ –
образ неньки і її безмежну любов. Образ,що споконвіку зоріє над людством і
оберігає світ. Допоки мати буде піклуватися про своє дитя, доти будуть сущі
земля і небо. Найсвятіша любов - "материнська".Вона не підвладна
часові, ніколи не старіє.
Це засвідчила "Пісня про рушник"
Андрія Малишка, яка давно вже сприймається як гімн матері.
ЗВУЧИТЬ
ПІСНЯ А. МАЛИШКА « ПІСНЯ ПРО МАТІР».
"Колискова"
З
колискової пісні починається світ людини до добротворення й наснаги…У пісні над
колискою дитини мати виражає свої почуття. Колискова – це пісня матері над
колискою немовляти. У ній звучать найглибші і найтепліші почуття, безмежна
материнська любов. В усі віки, в усіх народів були колискові пісні, бо завжди і
скрізь є діти й матері, а найсильнішим людським почуттям є любов матері до
дитини.
Слайд №6
Колискова
пісня,колискова –
То
найперша материнська мова.
Пахне
вона м'ятою і цвітом,
Чебрецем
і суничним літом.
Пахне
молоком і споришами…
Скільки
в ній тривожності людської,
І
надій і сивини гіркої!...
Колискова
пісня, колискова –
То
щаслива материнська мова.
М.Сингаївський.
Колискова
– вірш, пісня народного чи літературного походження, призначена для присипляння
дитини та її виховання.
Колискова,як
жодна інша пісня, передає багатющий світ своїх материнських почуттів,безмежну
любов до своєї дитини.
-Пригадайте
прислів'я і вислови видатних людей про матір.
1. У
кого є ненька , у того й головонька гладенька.
2.
Нема того краму, щоб купити маму.
3.
Шануй батька й неньку, то буде скрізь гладенько.
4.
Тільки у світі правди,що рідная мати.
5.
Які мама й татко,таке й дитятко.
6. Нема
цвіту кращого від маківочки, нема роду милішого від матіночки.
7.
Там земля мила, де мати народила.
8. У
дитини заболить пальчик, а в матері – серце.
9.
На сонці тепло,а біля матері добре.
З 1917р. Україна відзначає День матері.
Ініціатива
цього свята належить американці Анні Джервіс, яка дуже рано залишилась сиротою.
Вона запропонувала людям усієї планети щороку в один день віддавати шану рідній матері, Матері Землі,Матері
Божій.Уперше таке свято відзначалось 1910р. в американському місті Філадельфії.
А вже з 1914р за рішенням Конгресу, День Матері став державним святом у
США.Народи Європи почали святкувати День Матері відразу після Першої Світової
війни у другу неділю травня.Першою в Україні про це свято сказала своє слово
1929р. вчителька і журналіст із села Тянче Долинського повіту Станіславської області
(Нині Івано– Франківська)Ольга Дучиминська".Кожна любов цвіте й
відцвітає,а любов матері – вічна ,"- писала вона в одній зі своїх статей.
У Мадонні поет вбачає богиню, "райську
рожу",і, хоч не знайшов для себе богів на небесах,цій – поклониться, як
богині. Краса Мадонни не казкова, а земна– щира, добра,ніжна. А справжнє
мистецтво, яким є картина "Сікстинська Мадонна"-вічне.
Своє
захоплення жінкою - матір'ю,безмежним полотном Рафаеля Франко висловив у формі
сонета.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального
матеріалу.
1.Вступне слово вчителя.
1. Визначне місце в збірці
"З вершин і низин" займають цикли віршів "Вольні сонети" і
"Тюремні сонети."
2. Т.л. поняття про сонет.
Правильно відповідати
на запитання (перші літери відповіді є назвою жанру).
Слайд №7
2.Літературна
вікторина
·
Поєднання
наголошеного складу з одним або двома ненаголошеними,яке повторюється в кожному
вірші.(Стопа)
·
Слова, що мають
однакову звукову форму ,але різне значення.(Омоніми)
·
Новоутворені слова та
вислови мови.(Неологізми)
·
Художнє
значення,за допомогою якого автор
підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об'єкта.(Епітет)
·
Предмет зображення,
люди,відносини,коло подій, яке осмислюється у творі,та, про що оповідає
автор.(Тема)
Слайди №8,9
3.Сонет
Сонет (відіт. sonetto –
звучати) – ліричний вірш, який складається
з (14) рядків п'ятистопного або шестистопного ямба:два чотиривірші (катрени)
з перехресним римуванням і два тривірші (терцети). У сонеті має бути п'ять рим
із різними видами римування.
Терцет(від лат.tertius –
третій) – трирядкова строфа з суміжним римуванням.
Катрен(куплет) – чотиривірш
з парним перехресним(абаб) чи кільцевим (абба)
римуванням.
Ямб – двоскладова
стопа з наголосом на першому складі.
Слайд №10
4.Повідомлення про сонети.
1.Український сонет
з'явився в середині 19 століття. Вагомий внесок у його розвиток зробили І.
франко, Леся Українка, М. Рильський, М.Драй- Хмара, М. Зеров, Л. Костенко, Д .Павличко.
2.Розповідь про сонети
В. Шекспіра.
3.Розповідь про
сонети в іноземній мові.
4.Інформація учня про Рафаеля Санті. Слайд №11.
В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують як зорі, і вже ніколи
не згасають, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве й прекрасне світло. Такою
яскравою зіркою в історії світової культури стала епоха Відродження.
Рафаель Санті (1483—1520)
народився в невеликому містечку Урбіно, розташованому на східному схилі
Апеннін, де гірські відроги поривчастими уступами спускаються в долину, прилеглу
до Адріатичного моря. Містечко мало чим відрізняється від інших італійських
містечок, розташованих уздовж усього Апеннінського хребта. Ті ж замки і палаци,
вузькі триповерхові будинки з почорнілими черепичними покрівлями, високими
трубами і маленькими віконцями. Мистецтво Рафаеля — втілення ясної
співмірності, строгої урівноваженості, чистоти стилю. Як справжній майстер
Відродження, Рафаель був різнобічним митцем: архітектором, монументалістом,
майстром портрета, декоратором. Але найбільше він уславився як творець дивних
«Мадонн».Рафаель, як істинний син Відродження, був якщо і не таким
універсальним, як Леонардо, але все ж надзвичайно різностороннім художником: і
архітектором, і монументалістом, і майстром портрета, і майстром декору. Але
донині його знають більше за все як творця чудових «Мадонн». Споглядаючи їх,
кожного разу ніби наново відкриваєш для себе Рафаеля. Нам
добре відомі перша і остання картини цього циклу - маленька «Мадонна Конестабіле»
в Ермітажі і «Сікстинська мадонна» з Дрезденської галереї. «Мадонну
Конестабіле» Рафаель написав в юності, і це дійсно юний твір і рідкісною
чистотою, цнотливістю настрою, за старанністю роботи, але його ніяк не можна
назвати незрілим.
У його мадонн завжди гладке
волосся, чистий овал обличчя, чистий незайманий лоб, спадаюче покривало
охоплює фігуру єдиним зверху донизу єдиним плавним контуром. Так і в
«Мадонні Конестабіле». Вставлене в широку позолочену раму, пишно оздобену
рельєфними арабесками, маленьке тондо Рафаеля на цьому фоні не тільки не
губиться, а виступає у всьому своєму благородстві, як ніжний трохи опуклий пал
на дорогоцінному персні. Молода мати та її дитя безмірно зворушливі, але дуже
простодушні. У них ще немає тієї глибини, яка підкоряє в «Сікстинській
мадонні», створеної художником через 15 років.Такою ми її беззаперечно
приймаємо – з її колінопреклоненими Сикстом і витонченою святою Варварою, з
товстенькими задумливими ангелочками знизу і прозорими херувимськими образами
навколо богоматері. Здається, іншою ця картина і не може і не повинна бути: тут
є якась непохитність досконалості, незважаючи на деяку дивність поєднання всіх
'11 компонентів, або якраз завдяки цьому дивацтву. Але більш за все - завдяки
вражаючій натхненності матері і дитини. В обличчі і погляді немовляти є щось
недитяче - прозорливе і глибоке, а в обличчі і погляді матері - дитяча
чистота. Якби Рафаель ніколи нічого не написав, крім цієї покірливої, босої,
круглолицьої жінки, цієї небесної мандрівниці, закутаної в простий плащ і
незвичайної дитини, яку вона тримає на руках, він і тоді був би видатним
художником. Реалістичні та світські
засади нового мистецтва найповніше
представлені у роботах титанів
Відродження, творча особистість котрих є унікальною, геніальною, багатогранною. Їхні твори вражають і хвилюють
глядачів силою зображення, виразністю
характерів та почуттів майже п'ять століть. Це – Леонардо да Вінчі,
Мікеланджело,Рафаель. Живописці італійського Відродження чудово володіли
законами перспективи,на своїх полотнах відтворювали анатомію людини, передавали
рух людини у просторі.
Слайд12
Показ Мадонни у мистецтві.
Під час демонстраціі
слайдів звучить мелодія Roberto Loretti «Ave Maria»
Слайди 13-22
На екрані демонструється репродукція «Сікстинська Мадонна » Рафаеля»
Слайди №23,24
Она
идет, хвале внимая,
Благим
покрытая смиреньем
Как бы небесное виденье
Собою на земле являя.
Цей твір –
символ материнства у живописі. Найулюбленіша тема Рафаеля – материнська любов,
яка передана у його малюнках.
5.
Робота з текстом сонета.
5.1.Виразне читання сонета І. Франка « Сікстинська мадонна».(аудіозапис).
5.2. Літературознавчий аналіз сонета (Робота в парах).
І ряд – жанрові особливості
твору; мотив, своєрідність його розгортання.
ІІ ряд – образ ліричного героя;
композиційна структура;
ІІІ ряд – художні
засоби, мова твору, ритм, рима, спосіб римування, стро-
фа
План аналізу ліричного твору
1.Місце твору в літературному доробку автора;
2.Жанр ;
3.Мотив(провідне переживання, почуття, настрій, яке
відбилося в поетичному творі, образи через які він розкривається)
4.Композиція твору:
-основні
частини поетичного твору(за настроєм, думкою, переживаннями).
5.Показати
їх зв”язок, змінюються чи ні в межах твору.
6.Образ
ліричного героя:
а)тотожність з образом автора;
б)лірична ситуація(конфлікт героя із собою, внутрішня
свобода героя тощо);
в)художні образи, через які він розкривається в даній
поезії.
6)Художні засоби:
а)лексика (активність, загальновживана лексика, синоніми,
антоніми, архаїзми, неологізми);
б)тропи, їх художні фунції (епітет,порівняння,алегорія,гіпербола,літота,метафора,
уособлення);
в)поетичний синтаксис(риторичні питання, звернення,
вигуки, їх художні функції, повтори, антитези);
г)поетична фонетика(використання звуконаслідувань, звукопису(алітерація,
асонанс, анафора)).
7.Система вирішування(силабо-тонічна, тонічна, силабічна,
метрична).
8.Розмір(двоскладовий, трискладовий).
9.Спосіб римування.-
5.3.Епіграф «Хто смів сказать, що не богиня
ти».
5.4.Опис картини Франком.
На картині поєднано божественне й земне
начала, лик Богородиці з образом босоногої жінки. Ставна і вродлива жінка
тримає своє дитя. Внутрішній рух цього
жіночого образу підкреслюється тривожними тінями складок одягу, клубоченням хмар
під ногами Мадонни, її задумливим поглядом, здатністю вмить спуститися на землю
і водночас залишитися недоступною.
Як показана нетлінна, неземна краса
Мадонни?.
« Хто смів сказать, що не богиня ти?».
Яким перед нами постає ліричний герой?.
Складним є образ ліричного героя
, що поєднує звучання голосів поета, який відмежовується від кола « безбожників» риторичною фігурою
« Де
той безбожник, що без серця дрожі
В
твоє лице небесне глянуть може.
Наткнутий
блиском твої красоти?»та ліричного «я» ,що відбиває внутрішній світ героя, його
свідомість.
Захоплення,
любов, а водночас і сумнів, здивування:
«
Ти»- «Мадонна», «богиня», «райська рожа», « краса».Смислову наповненість і
багатозначність образу героя передають лексеми: «боги», « духи», «висота»,
«небо», «небеса», «лице небесне», «мати»,
«Мадонна».
Охарактеризувати
відношення героя до Мадонни.
До
мадонни ліричний герой звертається довірливо,ствердно вигукуючи «Так , ти
богиня!
Мати,
райська роже…
не
сумніваючись у божественності Мадонни.
Душа героя розкривається
,висвітлюється,але зізнається у своїх ваганнях,невір'ї, навіть запереченні
потойбічного життя ,існуванні фантастичних істот, духів.
«Я, що в небесах не
міг найти богів…»
« О бозі, духах мож
ся сумнівати
І небо й пекло казкою
вважати…»
Як утверджується краса й духовність мадонни?
VІ.Застосування
знань , умінь та навичок.
Два, три, чотири, разом.
Слайд№26
1.Продовжте синонімічний ряд.
Матуся - ненька, ясна
зіронька, вічна зоря, сива ластівка, мамо, матінко моя рідна,моя голубко,
матінко моя сива.
2.Дібрати епітети, якими можна означити словосполучення «материнська любов»
Велика –
безмежна
– невгасима – ніжна – тепла – вірна – незрадлива - свята.
3.За тлумачним
словником пояснити значення материнство, жіночність.
Слайд№27.
Материнство – стан жінки – матері під час вагітності,
пологів, годування дитини.
Почуття жінки – матері до дитини, бажання стати матір'ю.
Жіночність – сукупність рис, ознак, якостей, властивих,
характерних для жінок на відміну від чоловіків.
Світобачення
учнями образу матері.
Франка приваблює загальнолюдський смисл образу матері,
яка в самовідданій любові до сина і самопожертві підноситься до Мадонни: "Так,
ти богиня! Мати, райська роже, О глянь на мене з своєї висоти! Бач, я, цю в
небесах не міг знайти Богів, що перед тобою клонюсь тоже."
Робота в групах. Кожна група представляє своє бачення
загальнолюдських цінностей.
Учитель. Образ жінки в сонеті багатогранний, він асоціюється з
архетипом матері – символом космічного
і земного життя, берегинею родючості, смерті і воскресіння. Через символ
вічного оновлення її образ виростає до образу матері – діви, чистої і
непорочної краси.
Водночас сонет
відбиває феміністичні погляди Франка, лаконічно висловлені автором Фауста
"Вічно жіноче підносить нас вгору".
Висновок
Яким перед вами
постає образ матері ?
З першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів.
У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері у своїх дітей,
сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею, прикладом і
вихованням утверджують в нас кращі риси людяності й добра. Закривають грудьми,
навіть ціною власного існування від усього лихого. Та не можуть матері
захистити людей од війни, коли вона палить рідну землю, одривають від серця
юних синів і посилають захищати Вітчизну.
Матері. Усе життя дивляться вони нам услід, вирядивши в
люди. Такі стоять на початку всіх наших доріг, навіть коли їх не стає. Стоять і
дивляться. І бажають нам добра і щастя. Сподіваються від своїх дітей найвищих
духовних злетів, бо й в останню хвилину думають про те, щоб їхні діти жили
гідно серед людей і творили добро на своїй землі.
Ставлення до жінки визначає культуру не лише чоловіків, а
й цілої нації.
Її статус у суспільстві
і в родині відображає рівень нашої духовності. Адже жінка – це джерело життя,
джерело найголовнішої любові. Існує безліч легенд життєвих історій, які
переконують: материнська любов – особлива, жертовна, свята.
Для кожного з нас
жінка, яка дала життя, втілює все найкраще й найдорожче, що є у світі, -
доброту й самовідданість, лагідність і домашнє тепло. Уклоняючись Матері, ми
вклоняємось Берегині нашого українського роду, життєдайній Землі і самій Матері
Божій. Мати допомагає дитині зрозуміти складний багатобарвний світ, навчає
життєвої мудрості, благословляє на добрі справи. І немає праці
відповідальнішої, ніж материнська.
VІІ. Підсумки уроку.
1.Літературний диктант.
1. Як
називається цикл збірки «З вершин і низин», головною ідеєю якого є протест
проти колоніального поневолення України двома імперіями Австро-Угорською і
Російською, заклик до створення суверенної держави? 2. Що таке
пафос твору? 3. Який
заклик визначив пафос громадянської лірики поета? 4. Яка
лірика називається громадянською? 5. Що таке
сонет? 6. У чому
полягало новаторство Франкових сонетів? 7. Як
називаються цикли сонетів, що ввійшли до збірки «З вершин і низин»? 8. Хто є
автором картини «Сікстинська Мадонна», що надихнула І.Франка на створення
однойменного сонета ? 9. Які
начала поєднано в образі Мадонни? 10. Через який образ розкривається земна іпостась Мадонни? 11. Що втілює жінка-Мадонна в сонеті І.Франка? 12. Перед
ким схиляє голову в любові й пошані ліричний герой?
Відповіді.
1. «Україна».
2. Почуття, пристрасть, натхнення, піднесеність. Емоційно-оцінне ставлення
письменника до змальованої дійсності; емоційна тональність твору.
3. Заклик до
завзятої боротьби «за волю, щастя і честь України».
4. Поетичні
твори, присвячені актуальним проблемам суспільного життя.
5. Ліричний
вірш, який складається з 14-ти рядків 5 або 6-тистопного ямба (2 катрени + 2
терцини (італійський); 3 катрени +1 дистих (англійський, шекспірівський)).
6. Наповнив
класичну форму новим змістом.
7. «Вольні
сонети» і «Тюремні сонети».
8. Рафаель.
9.
Божественне й земне.
10. Через
образ матері, смертної жінки; босоніж.
11. Красу
мистецтва, творче натхнення, музу.
12. Перед
красою жінки й Богоматері.
2.Оцінювання.
VІІІ. Рефлексія.
Продовжте речення:
На уроці я дізнався…
Я не знав, а тепер знаю...
Мене
зацікавило…
Я зрозумів...
ІХ. Домашнє завдання.
Напишіть твір-мініатюру «Чи є мадонни в нашому
житті»;
Зробіть ідейно-художній аналіз сонета «Сікстинська мадонна».
Немає коментарів:
Дописати коментар