Мету уроку: продовжувати роботу над
літературною казкою як художнім жанром, дати поняття про портрет літературного
героя, пояснити роль портрета в художньому творі; розвивати навички роботи з
літературним твором, логічне мислення, творчі здібності, уяву, фантазію, вміння
виразно читати літературні казки; прищеплювати бажання робити добро, уважно
ставитися до ближнього.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Королева – Старого,
мультимедійна презентація уроку.
Хід
уроку
І. Організація початку уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Притча.
Колись давно
старий відкрив своєму онукові одну життєву істину:
- У кожній людині йде боротьба, дуже
схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі,
жаль, егоїзм, амбіції, брехню. Інший вовк представляє добро: мир, любов, надію,
істину, доброту і вірність.
Онук, зворушений до глибини душі словами
діда, задумався, а потім запитав:
- А який вовк в кінці перемагає?
Старий усміхнувся і відповів:
-Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш..
- Як ви розумієте зміст цієї притчі?
- Друзі, сьогодні ми з вами розглянемо
питання, над яким замислюються тривалий час: що таке добро і зло? Як удається
їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби
добро перемагало завжди і скрізь?
ІV. Робота над новим
матеріалом.
1. Робота за змістом казки.
- Давайте ж перевіримо, чи така
вже страшна та зла та нечиста сила.
- Хто є головним героєм казки?
(Хуха - Моховинка)
- А чи можуть звичайні люди
бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ).
2.Повідомлення про хух.
За народними віруваннями, хухи – це
дрібненькі лісові духи, які проявляли себе хіба що вигуком стомленості: «Хух!»
Але й такий вигук-зітхання міг налякати пізнього подорожнього, який ішов
лісовою стежкою, або людину, яка заблукала.
Свої маленькі будинки-нори
хухи, вважали слов'яни, влаштовують між корінням лісових дерев. Зимою, як і
більшість тварин, вони впадають у сплячку і сплять аж до весни. Після зими, тільки-но сходять сніги, ці лісові духи просинаються,
у цей період у лісі можна
почути стукіт, писк, муркотіння і навіть звуки, схожі на хрюкіт. Це означає, що хухи покидають свої «берлоги»,
«зимівники» і починають знову жити вільним і безтурботним життям.
Хухи мають здібність змінювати
забарвлення своєї шерсті в залежності від того місця, де вони перебувають. Якщо
вони знаходяться серед трави, їх шерсть стає зеленою, а серед осіннього листя,
піску, чи старої хвої - жовтою, серед весняних кущів глоду - рожевою, біля вересу - ліловою, на снігу - білою, а у воді - прозорою.
Хухи рідко контактують з людьми, але коли спілкуються, то стають невидимими. А
побачити їх можуть тільки люди з добрим серцем і світлою душею, ті, хто ніколи й нікого не ображають. Хоча дехто
вважає хухів мстивими і злими духами, які можуть і шкодити людині, проте існує
багато історій про те, що ці духи часто допомагають мандрівникам, що
заблудились у лісі
знайти правильну дорогу. Крім цього, вони не рідко попереджують людей про небезпеку, що
чатує на мандрівників у лісі.
- А чи вважаєте ви себе добрими
людьми? (Так).
3.Знайдіть
відповідь на питання в тексті( вибіркове читання):
- Де і коли вона народилася?
- За що її любили в родині?
- Які є види
хух, і якою була Моховинка?
- Чому Хуха змушена була шукати собі
прихисток у хліві?
- Якого лиха завдав їй дід?
- Чому він не любив хух?
- Яка пригода сталася зі злим дідом через рік?
- Як Хуха йому допомогла?
4. Проблемний діалог.
-
Діти, як ви думаєте, чому Моховинка показалася дітям? Як
це її характеризує?
-
Чому маленька лісовичка відмовилася від допомоги
своїх рідних. Знайдіть відповідь на це питання в тексті казки.
5. Аналіз твору
Тема твору: зображення життя доброї
лісової істоти та її впливу на людські вади.
Ідея твору: Уславлення перемоги
добра над злом, доброти та милосердя, чуйності,
взаємодопомоги; обурення жорстокістю та несправедливістю
Мета твору: Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром.
Проблематика твору: перемога добра над
злом, милосердя та прощення, бережливе ставлення до природи, туга за батьківщиною.
Жанр твору: літературна казка в
прозі.
Ознаки казки.
Слова-повтори: «у густому-густому
старому бору», «буває дуже, дуже тяжко», «далеко-далеко не кожний», «бігла усе
далі й далі», «минав день за днем», «котила з кучугури на кучугуру», «нікого,
нікого, навіть мухи».
Казкові слова: Хуха, Ху-Суковик,
коза-Лиска, Лісовик, коза-Оришка, Рідний Край, Водяник.
Міфічні істоти, тварини
наділені людськими рисами.
Добро перемагає зло.
Тематика твору: боротьба добра зі злом.
Носії добра – хухи, Хо-Суковик, лісник,
кози, діти та їх батьки.
Носії зла – лихий дід.
Казка вчить бути добрим,
милосердним, уміти пробачати, не чинити зло, любити природу.
6. Теорія літератури.
Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису
їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у
літературі називається портретом.
( Опрацювання
теоретичного матеріалу із підручника, с.
Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.
Запис визначень в зошити.
- Знайти портрет Моховинки у творі
.
«Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов
шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала
садову жовто-фіалкову квіточку — «братики». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».
«Як і всі
інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою
робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка
найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли
вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж
рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску
— жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на
снігу ставала білою».
-
Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?
7. Гронування.
найменша
в родині
«мізинчик»
манісінька, як кошенятко
дуже гарна
лісова
боровинкова
пухка, як мох
мордочка
— голенька й нагадувала садову жовто- фіолетову квіточку — «братки»
лапки — голенькі зісподу, рожеві
мордочка, мов квіточка
голосок, як у мишки
тонесенький голосочок, як струна
поранена
не
примхлива
не
пам’ятає лихого
допомагає
тим, хто цього потребує
не
потребує подяки
робить
добро з повинності
добра
лагідна
звичайненька
слухняна
гуманна
8.
Словникова робота.
Гуманізм — це система ідей і поглядів на людину
як на найбільшу соціальну цінність, створення умов для її повноцінного життя і
фізичного та духовного розвитку.
- Чи можна
сказати, що казка вчить нас бути гуманними? Чому?
- Чого вчить нас
образ Хухи?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Опис зовнішності Хухи.
2.Характеристика вчинків, думок персонажа.
3.Ставлення Хухи до інших героїв казки.
4.Розкриття характеру персонажа за
допомогою мови.
5.Ставлення автора до Хухи.
6. Пізнавальне, виховне значення образу
Хухи-Моховинки.
VІ.
Підсумок уроку.
- Чого навчила вас прочитана казка?
Учитель.Без сумніву, що письменнику вдалося
прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і
другорядних осіб, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті. Нехай у
ваших юних серцях панує тільки добро, даруйте людям радість, робіть так, щоб не
образити нікого в житті, нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичкою. Казка закликає
нас любити і берегти природу, тварин, людей. Нагадує, що слід пам’ятати слова з
Біблії про те, що на зло потрібно відповідати добром. «Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром».
VІІ.
Домашнє завдання.
Знайти в казці «Хуха-Моховинка» портрет дівчинки й виписати його в робочий зошит.
1. Який характер мала Хуха?
А Злий, зухвалий; Б непосидющий, ледачий;
В лагідний,
слухняний; Г грубий, примхливий.
2.
Як Хухи називають людей?
А «Вищі створіння»; Б «люди»;
В «господарі»; Г «істоти».
3.
Чому немає Хух-болотянок?
А Бо
Хухи не люблять вогкого;
Б бо їм не подобається ця назва;
В бо вони так далеко не селяться;
Г бо вони є лише лісові.
4.
Коли Хухи змінюють місце
проживання?
А Постійно, бо вони кочують з місця на
місце;
Б коли вони облюбують інше місце;
В
ніколи, бо вони з роду в рід живуть по одних і тих самих місцях;
Г коли
щось зруйнує їхню домівку.
5.
Хто доглядав за бором, у
якому жила Моховинка?
А
Лісник; Б інші Хухи;
В
лісоруб; Г лісовик.
6.
Що насправді побачила
Моховинка, прокинувшись одного дня?
А
Імлу; Б густий туман;
В
перший сніг; Г срібну пелену.
7.
Як мудрий і досвідчений
Хо-Суковик порадив Моховинці рятувати свою домівку?
А Атакувати
лісоруба зграєю Хух;
Б покликати на допомогу лісника;
В перенести домівку до іншого дерева;
Г звернутися за допомогою до лісових
мешканців.
8.
Де Моховинка знайшла собі
нову домівку?
А Її запросили до себе рідні; Б в іншому
дереві в лісі;
В у домі лісника; Г у
хліві на узліссі.
9.
Чим годувалась Моховинка
в новому домі?
А Недоїдками; Б крихтами
хліба;
В медом; Г сіном.
10.
Яке нещастя трапилося
одного дня в хліві?
А Коза
заплуталась у сітку;
Б господар забув нагодувати худобу;
В кози втекли до лісу;
Г хлів зруйнували.
11.
З ким потоваришувала
Моховинка?
А З
дітьми господаря;
Б з дідом-лісорубом;
В з домашніми комахами;
Г з господарем та його дружиною.
12.
Чому Моховинці довелося
повернутись до лісу?
А Дід-лісоруб
поранив Ті; Б
господар прогнав її;
В
рідні дуже сумували за нею; Г тому що скінчилась зима.
Немає коментарів:
Дописати коментар