Тема:
Мова – втілення думки.
Мета:
розширити та збагатити знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів
розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні
народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та
літератури на практиці; пам’ять, увагу; виховувати любов до рідної мови,
бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.
1. Вступне
слово вчителя
Доброго всім дня! Сьогодні ми зібралися з
нагоди святкування Дня української писемності та мови. Це свято в Україні
щорічно відзначають 9 листопада, починаючи ще з 1997 року після підписання
Указу Президентом України. Тому зі святом усіх вас, шанувальники рідного слова!
З часу винайдення писемності фактично
розпочався період розквіту історії людства, тому що стало можливим не тільки
передавати усно мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі, тобто
у писемній формі.
Перші ж спроби письма відносяться
приблизно до 35-50 століть до нашої ери. Спочатку, як відомо, це була гілочка
пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І
нарешті – ієрогліфи. Прямим же попередником слов’янської мови – є алфавіт,
створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
Тому ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз
переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. А
зробимо ми це у формі літературно-мовного брейн-рингу між командами 7, 8 і 9
класів. Привітайте учасників!
Брейн-ринг проходитиме у кілька конкурсів.
Правильно відповідаючи на питання, виконуючи різні запропоновані завдання,
команда отримуватиме бали. Переможе та команда, яка набере найбільшу кількість
балів.
За перебігом конкурсів буде слідкувати
наше вельмишановне журі.
Перебіг
конкурсів.
1.
Конкурс
«Привітання» (назва команди, девіз емблема) – 6 б.
2.
Конкурс
«Розминка» - 24 б.
Вчитель.
Це
конкурс, де ви зможете продемонструвати свої знання з рідної мови та літератури.
По черзі кожній команді я буду задавати питання з мови та літератури, а ви,
порадившись декілька секунд, маєте дати відповідь. Кожна правильна відповідь
принесе команді 1 бал. Всього – 12 питань з мови та 12 питань з літератури.
Питання з мови:
1) Скільки
букв в українському алфавіті? (33)
2) Назвіть
останній відмінок української мови. (Кличний)
3) Замініть
вислів «ледача людина» одним словом. (Ледар)
4) Перекласти
українською мовою слово «хрустальный». (Кришталевий)
5) Що
означає фразеологізм «як сніг на голову»? (несподівано)
6) Яка
частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
7) Як
називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)
8) З
чого складається граматична основа речення? (Підмета і присудка)
9) Другорядний
член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)
10)
Яка літера в українській мові не дає
звуку? (Ь)
11)
Що вивчає пунктуація? (Вживання розділових знаків)
12)
Чи ставиться апостроф у слові «ТЬМЯНИЙ»? (Ні)
Питання з літератури:
1) Вид
усної народної творчості, що має прозову форму і схожий на оповідання (Казка)
2) Як
називається твір, в основу якого покладено спогади про особисте життя автора,
переживання? (Автобіографічний)
3) Назвіть
жіночий образ твору «Слово о полку Ігоревім». (Ярославна)
4) Влучний
вислів, що характеризує явище, риси характеру людини, поведінку тощо. (Приказка)
5) Під
супровід яких музичних інструментів виконують народні думи? (кобзи, ліри, бандури)
6) Хто
підніс на світовий рівень українську літературу? (Тарас Шевченко)
7) Твір,
у якому в хронологічному порядку розміщені певні історичні події. (Літопис)
8) Як
називається святковий хліб на весіллі? (Коровай)
9) Продовжіть
ряд основних етапів весілля: заручини, сватання, запросини… (коровай, гільце, дівич-вечір, саме
весілля, покриття, циганщина)
10)
Про який етап весілля йдеться у пісні «А
брат сестрицю та й розплітає»? (розплітання
коси)
11)
Як називається напружена, найемоційніша
частина художнього твору? (Кульмінація)
12)
Що вчить, як на світі жить? (Книга)
3.
Конкурс
«Чий це портрет?» - 5 б.
Відгадати, хто з
письменників та поетів зображений на портреті? З творчістю цих відомих людей ви
знайомі з попередніх класів.
Кожна правильна
відповідь – 1б.
(Учитель
кожній команді по черзі пропонує відгадати письменника або поета, зображеного
на портреті. Кількість портретів – по 5 кожній команді).
Слово журі (Підведення
підсумків трьох конкурсів)
Завдання для вболівальників: відгадати
мовні загадки-жарти.
-
З чого починається день? (зі звука д)
-
Що має болото, менше – море і зовсім немає
річка? (Звук О)
-
До якого імені потрібно додати одну
літеру, щоб отримати крупу? (М+Анна)
-
Як можна із буряка зробити бурю?
(відкинути звук К)
-
Якою частиною мови може бути слово «Коси»?
(іменник, дієслово)
-
Три зайця. Скільки у зайця вух? (два вуха)
-
Хоч не риба, але є і в Дніпрі, і в Десні,
і в Дінці? (звук Д)
-
Що треба зробити, щоб майка злетіла?
(замінити М на Ч)
-
Як записати слово «робота» п’ятьма
літерами? (Праця)
-
У якому числі стільки ж цифр, скільки букв
у його назві? (Сто - 100)
-
Якого маленького коника треба поставити
між двома однаковими займенниками, щоб отримати назву країни? (Я+поні+я)
-
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне,
лапка.
Робить паузу, всім
знайома
Як вона зоветься?
(КОМА)
-
Я творю нові слова
Або форми слова,
Щоб красива і жива
Хто я?
(СУФІКС)
-
Хоч в усній мові нас немає,
А на папері
мовчимо,
Та все, що ти
читаєш, друже,
Сприймати
правильно вчимо.
Хто ми?
(Розділові знаки).
4. Конкурс «Битва капітанів» - 13 б.
Капітану від кожної команди буде
запропоновано питання з таких категорій: «Казки», «Т.Шевченко», «Теорія
літератури», «Усна народна творчість», «Поезія». За кожну правильну відповідь –
1 б.
Максимум – 13 балів.
В якому значенні
(прямому чи переносному) вжито словосполучення:
-
Зарубай собі на носі
-
Вище ніс
-
Водити за ніс
-
І носом не поведе
-
Комар носа не підточить
-
Кліпати очима
-
Стріляти очима
-
Прикипіти очима
-
Їсти очима
-
Зміряти очима
5. Конкурс «Хто швидше?» - 4 б.
Кожному з учасників команди дістанеться
якась літера. Перша частина цього завдання – якомога швидше розташувати літери
своєї команди у алфавітному порядку (2 б), друга частина – із цих літер скласти
слово і розтлумачити його (2 б).
1-ша команда
ПІСНЯ
(І, Н, П, С, Я)
Пісня – віршований музичний твір,
призначений для співу.
2-га команда
СЮЖЕТ
(Е, Ж, С, Т, Ю)
Сюжет – система пов’язаних між собою
подій, у процесі розвитку яких розкриваються характери персонажів.
Слово журі (Підбиття
підсумків двох останніх конкурсів)
6.
Конкурс
«Редактор» - 5 б.
Завдання цього
конкурсу: відредагувати подані речення.
Але на відміну від попередніх конкурсів, відповідь слід давати не колективно, а
індивідуально. Тобто кожному з учасників команди буде зачитане своє речення й
відповідь буде давати той учасник, якому воно адресоване.
Речення:
1) У
мовознавчому турнірі приймали участь учні 7 класу. (У мовознавчому турнірі брали участь учні 7 класу)
2) Більша
частина учнів не виконала домашнє завдання. (Більшість учнів не виконала домашнє
завдання)
3) Урок
розпочинається в 8 годин. (Урок
розпочинається о 8 годині)
4) Закрий вікна, бо сквозняк. (Закрий вікна, бо протяг)
5) Я
приніс свою автобіографію, як ви і просили. (Я приніс автобіографію)
6) Дніпро
– сама більша річка України. (Дніпро
– найбільша річка України)
7) Дошку
вимили чистою тряпкою. (Дошку
вимили чистою ганчіркою)
8) Напротязі
місяця слід пройти медичне обстеження. (Протягом місяця слід пройти медичне обстеження)
9) У
серпні місяці народився Іван Франко. (У
серпні народився Іван Франко)
10)
У лікарні є вільна вакансія
терапевта. (У лікарні є вакансія
терапевта)
7. Конкурс «Всезнайко» - 10 б.
Прошу від кожної
команди вийти по одному представнику. Завдання: продовжити зачитані мною
прислів’я та приказки.
Наприклад, Слово – не горобець, … (вилетить – не
впіймаєш).
Для І учасника:
1) Під
лежачий камінь … (вода не тече).
2) Книга
вчить, … (як на світі жить).
3) Наука
в ліс не веде, … (а з лісу виводить).
4) Дурний
не помітить, … (а розумний не скаже).
5) Не
кажи не вмію, … (а кажи навчусь).
6) Здобудеш
освіту, …- (побачиш більше світу).
7) Вік
живи і … (вік учись).
8) Одна
голова добре, … (а дві краще).
9) Хто
співає, той … (журбу проганяє).
10)
Птицю можна пізнати по пір’ю, а … (людину по мові).
Для
ІІ учасника:
1) Праця
чоловіка годує, а … (лінь марнує).
2) Хочеш
їсти калачі - … (не сиди на печі).
3) Вченому
світ, а … (невченому тьма).
4) Як
голова сивіє, то … (чоловік мудріє).
5) Не
будь красивим, а … (будь щасливим).
6) Хто
мови своєї цурається, хай … (сам себе
стидається).
7) Більше
діла – … (менше слів).
8) Життя
прожити – … (не поле перейти).
9) Що
посієш, … (те й пожнеш).
10)
Зустрічають людину по одягу, а …(проводжають по розуму).
8.
Конкурс
«Домашнє завдання» - 5 б.
Команди по черзі
демонструють виконання домашнього завдання (Виконання української пісні (1
куплет + приспів) та ілюстрація до цієї пісні).
Виконання пісні –
2 б.
Малюнок – 3 б.
IV.
Підведення підсумків.
1. Слово
журі (Нагородження грамотою команди-переможця).
2. Заключне
слово вчителя.
Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше
літературно-мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось
трішки гірше.
Та пам’ятайте завжди про те, що справжня
людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до
рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою
сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.
Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте,
шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української
мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!
Літературно-мовний
брейн-ринг
«Мова
– втілення думки»
№ П/П |
Назва конкурсу |
Оцінювання конкурсу |
1. |
Конкурс «Привітання» (назва команди,
девіз, емблема) |
Максимум
– 6 б. |
2. |
Конкурс «Розминка» (відповіді на
питання з мови та літератури) |
Кожна
правильна відповідь – 1 б. Максимум
– 24 б. |
3. |
Конкурс «Чий це портрет?» (відгадати
письменника) |
Кожна
правильна відповідь – 1 б. Максимум
– 5 б. |
4. |
Конкурс «Битва капітанів» (відповіді на
запитання із запропонованих категорій) |
Кожна
правильна відповідь – 1 б. Максимум
– 13 б. |
5. |
Конкурс «Хто швидше?» (1-ша частина конкурсу – розташувати
літери у алфавітному порядку; 2-га частина – скласти із поданих літер слово
та розтлумачити його) |
1-ша
частина – 2 б. 2-га
частина – 2 б. Максимум
– 4 б. |
6. |
Конкурс «Редактор» (відредагувати
речення) |
Кожна
правильна відповідь – 1 б. Максимум
– 5 б. |
7. |
Конкурс «Всезнайко» (продовжити
прислів’я ) |
Кожна
правильна відповідь – 1 б. Максимум
– 10 б. |
8. |
Конкурс «Домашнє завдання» (виконання
пісні + малюнок) |
Виконання
пісні – 2 б. Малюнок
– 3 б. Максимум
– 5 б. |
|
|
ВСЬОГО: |
Немає коментарів:
Дописати коментар